Geurmarketing

Wij geloven dat geur een specifieke invloed heeft op het gedrag van de klant. Daarom onderzoeken we zo graag hoe we geur op allerlei creatieve manieren kunnen verspreiden.

NIEUWS

Cocktail geuren

Geurmarketing is de juiste cocktail

Cocktailmakers weten hoe belangrijk het is, de juiste geur. Ze halen hier verschillende trucjes mee uit. Het dun schillen van citrusvruchten en het insmeren van de glazen hiermee. Het stampen van kruiden en andere mooie botanicals om de beste geur ervaring tijdens het drinken te krijgen.

Ik doe daar soms nog een stapje boven door een mooie aromatische spray te maken die over de cocktail gesprayt kan worden voor een extra high impact. En als het nog spannender moet dan creëer ik een handlotion met bijpassende geur, het stijgt op vanaf je hand terwijl je drinkt.
De juiste cocktail mix je bij elkaar met alle ingrediënten in de juiste verhouding. Het glas, de drank, de siroop, het ijs, schudden of roeren, de kleur, de garnering en het aroma. Bij dit product is de juiste marketing mix om te komen tot een bijzondere drink ervaring helemaal duidelijk. Zelfs het maken ervan zal een belevenis zijn om naar te kijken.

Visuele cocktail

De juiste cocktail voor een autoshowroom of hotel bevat ook al deze elementen. Vaak wordt hier heel erg ingezoomt op de visuele kant in combinatie met koffie en een grote glimlach.  De geur in deze ruimtes daarentegen worden nog wel vaak vergeten. Hoewel er altijd overal al geur is, wordt het sturen naar de juiste geurbeleving vaak niet meteen meegenomen.
Afdeling PR kijkt vooral naar visuele uitingen en probeert de impact hiervan te meten met wat tools. Vaak wordt er ook ‘zomaar’ wat gedaan om te kijken wat het effect is.

Sensory branding

Zoals een perfecte cocktail, is een merk een cocktail van al onze zintuigen. Wanneer je het vaak genoeg ziet, ruikt, voelt en hoort gaat het voor je leven. Hoe beter en vollediger de mix zal zijn, hoe groter de impact wordt en hoe langer en krachtiger je als merk herinnert wordt.
Hoe je wordt herinnert kun je dus sturen met het veranderen van deze elementen. Welk gevoel krijg jij bijvoorbeeld van: Rituals, Volvo Zwitsal, Ikea, KLM of Scotch & Soda? Bij sommigen heb je ineens de “Aha” beleving, ja daar doen ze zeker wat met geur. Persoonlijk vind ik de Ikea een heel leuk voorbeeld. Vooral omdat de meeste mensen denken dat het daar beneden naar de geurkaarsen ruikt. Ga maar eens onder zo’n luchtrooster staan.. Deze merken sturen je met hun uitingen tot een totaal gevoel. Dit kan zijn: geborgenheid, veiligheid, luxe etc.

Hoe ruik ik dan?

Het perfecte drankje maken is een kunst, een ambacht. De juiste geur zoeken en maken is dat ook. Een ambacht vraagt om vakkennis, passie en creativiteit om tot een succes te komen. Hoe jij ruikt is afhankelijk van wie je bent, hoe wil je overkomen en herinnert worden? Misschien is dit een warme en stoere geur, zo mogelijk juist subtiel en fris. Geuren gaan per seizoen een kleiner verandering door of in de tijd van de dag is er een bepaald plan. Vele mogelijkheden om te toveren in de ruimte. Met geur schilderen in de ruimte als een 3D  of misschien wel 5D ervaring, dat geeft die unieke beleving.

Hoe je zo’n cocktail maakt met een hoop beleving zie je in dit filmpje.