Geurmarketing

Wij geloven dat geur een specifieke invloed heeft op het gedrag van de klant. Daarom onderzoeken we zo graag hoe we geur op allerlei creatieve manieren kunnen verspreiden.

NIEUWS

koopgedrag

Beïnvloeding koopgedrag door emotie met geurmarketing BNR

Geur heeft vele soorten werkingen die erg herkenbaar zijn voor ons allemaal. Het kan een commerciële reden hebben,koopgedrag, maar ook juist een medische. Dit laatste is nieuw en testen we op dit moment met de universiteit van Wageningen en het Radboud Medisch Centrum. De emotie wordt door geurmarketing aan het werk gezet.

Mogelijke werkingen van geur: 

Opwekken (eet)lust:
Stroopwafel geur van de marktkraam, gebakken visje dat ernaast wordt bereidt. De verse geur van koffie in de morgen, waardoor je bijna gaat rennen naar de koffie machine. Dit is een goed voorbeeld van het stimuleren van koopgedrag.
Denk ook aan een fijn parfum op de persoon die daardoor ineens heel aantrekkelijk overkomt.

Angst / Veiligheid:
Je ruikt gas of rook, bedorven eten, je weet meteen dat er wat mis is. Je hoeft er totaal niet over na te denken. Op deze manier werkt geur direct in op je emoties. Iemand ruikt uit zijn mond naar knoflook, meteen is het punt gemaakt, geur komt zeer direct binnen.
Dit zelfde kunnen we bereiken met geurmachines op een positieve manier. Meteen wanneer je ergens binnenkomt, ruik je een bijzondere geur en je voelt je op je gemak. Ook het gevoel van veiligheid neemt hier mee toe. Denk maar een een prettige geur in winkelcentrum, dit in contrast met een ontsmettingsmiddel in een ziekenhuis.

 

Wachttijd verkorten:
Een minder bekende werking is ook, dat een positieve geur de beleving van wachten flink naar beneden brengt.
We hebben allemaal weinig tijd en houden dus niet van lang wachten, vooral niet als we ergens op tijd zijn, maar de andere partij loopt uit.
Op dit moment zal de wachttijd beleving afnemen wanneer men in een positieve omgeving zit, waar geur een direct aandeel in heeft.
De juiste geuren vinden is wel heel erg belangrijk.

 

Door onderzoek, weten wij welke geuren hiervoor inzetbaar zijn. Het is niet zomaar wat kiezen dat toevallig lekker ruikt.

 

Geur werkt zelfs wanneer met het niet bewust ruikt, hersenscans hebben uitgewezen dat geur nog steeds het brein stimuleert, ook wanneer men zich niet bewust is van het ruiken van een geur. Zo kunnen geurmachines deze geurmarketing boodschap dus heel onbewust brengen.
Deze materie gaan we onderzoeken niet alleen in commercieel opzicht, maar ook op medisch gebied. Zouden mensen sneller herstellen, wanneer ze in een prettige, persoonlijke geur verblijven, dan in een medische geur? Ook wordt er hier gedacht aan het juiste geluid. Hoe meer prikkels positief worden bewerkt hoe sterker het effect.

Dit gebied van geurmarketing valt onder neuromarketing, hier onderzoeken we wat geur en ook geluid doen met onze hersenen.
BNR maakte hier een uitzending over met een interview van Iscent.

 

Luister de uitzending op BNR hier.