Geurmarketing

Wij geloven dat geur een specifieke invloed heeft op het gedrag van de klant. Daarom onderzoeken we zo graag hoe we geur op allerlei creatieve manieren kunnen verspreiden.

NIEUWS

Klantbeleving verbeteren, zo doe je dat

Een goed lopende winkel met voldoende omzet, het heeft allemaal te maken met de juiste beleving van de klant.

Hoe prikkel je alle zintuigen op de de juiste manier? De meeste retailers kijken met name naar de kosten en baten. Designers en andere zintuigen prikkelende bedrijven benaderen het vanuit de emotie. De overeenkomst is dat beide hetzelfde doel hebben. Ook nu in de groter wordende digitalisering hebben consumenten nog steeds veel behoefte aan een winkel, maar dan moet deze wel wat extra’s bieden. Webshops moeten het hebben van een goede en snelle service en scherpe prijzen.  Kijk maar naar de Kijkshop of de oude V&D, dit soort concepten zijn niet meer bestand tegen deze nieuwe tijd.  Je moet op zoek gaan naar de juiste klantbeleving.

Je wil als ondernemer interactie met de klant, ze moeten je winkel beleven. Je kunt er de sfeer voelen en proeven. Er is gedacht aan de juiste verlichting, een bepaald kleurgebruik, een muziekje en natuurlijk een bijpassende geur.

Veel verschillende onderzoeken tonen aan dat geur de omzet laat stijgen. Geur is wel een prikkel die dichtbij komt. Je staat erin en je kan er niet omheen. Sommige ondernemers moeten hier even aan wennen. Het voelt nog soms als een soort taboe. Ik heb wel eens iemand horen zeggen: “ik heb nooit klachten gehad over onze geur” Het gaat er ook niet om dat het nu stinkt, maar dat de juiste geur bijdraagt een een betere beleving.

De juiste geur voor iedere ruimte bestaat niet, dat is maatwerk. Citrusgeuren stimuleren impulsaankopen, maar zou iedereen dat gebruiken dan werkt het niet meer op die manier. Product specifieke geuren zoals, Koffie, stimuleren de verkoop van koffie en aanverwante artikelen. Maar laat je een eigen unieke geur uit de geurmachine komen, dan zullen mensen deze geur gaan verbinden aan jouw merk en je daardoor veel beter onthouden.

Bedenk dus goed als ondernemer welke beleving je klanten wilt bieden. Wat is je doel, wat wil je de klant laten ervaren? Doe meer dan alleen dingen verkopen, laat klanten uw concept en producten ervaren. Iscent helpt u vanzelfsprekend graag aan een bijpassende geur.

Effecten testen?
Iscent kan de klantbeleving met harde cijfers testen. Dit zonder en met de inzet van geur.
We kunnen u met een aantal tips bewijzen dat een kleine en simpele investering de vruchten zal afwerpen, wij geven hierop niet het antwoord, dat zullen uw klanten doen.